Sinds een aantal jaar werk ik vast met klanten aan het opbouwen van een podcast en run ik mijn eigen podcast, Marketing Unpacked. En om welke podcast het ook gaat, ik kan je een ding zeggen: een podcast is good for business. Onder de luisteraars bevinden zich je meest trouwe volgers, je inner circle fans en de mensen die het meest koopklaar zijn. En een podcast toevoegen aan je strategie, is een stuk simpeler dan je denkt. Ik neem je mee in 6 simpele stappen en tips hoe je een podcast kunt starten.
Is het moeilijk om een podcast te starten?
Laten we deze vraag allereerste even tackelen. Nee, het is absoluut niet moeilijk om een podcast te starten, en het hoeft ook niet veel tijd te kosten. Niet om de podcast op te starten én niet om de individuele afleveringen te maken. Here’s the thing: je kunt met een ‘basis’ productie beginnen. Het is heel mooi om uiteindelijk net zo’n uitgebreide set-up te bouwen als de top podcasts die het meest beluisterd worden over de wereld, maar laat dat je niet tegenhouden om je podcast het leven in te roepen. Je kunt écht vandaag al starten.
Een sterk, uniek concept, geweldige inhoud en een goede promotiestrategie gaan je in het begin het verst brengen. Dát zijn de dingen waar je allereerst op wil focussen – en waar ik je mee doorheen ga nemen – zodat je bij elk nieuw succes je productie weer kunt upgraden. Let’s jump in!
5 tips om makkelijk een podcast te starten
1. Deze 3 simpele tools zijn all you need
Ditch heel even tijdelijk de inspiraties van de million-dollar-setups. Het allerbelangrijkste is om jouw podcast up & going te krijgen, de eerste aflevering live te krijgen. En daar heb je – met de technologie van vandaag – écht lachwekkend weinig voor nodig.
Deze dingen zijn het allerbelangrijkst:
- Een goede microfoon. Ik gebruik de RODE NT-USB mini: goede kwaliteit en enorm compact, zodat ik niet alleen makkelijk in mijn home office afleveringen opneem, maar ook als ik vanuit het buitenland werk.
- Een opname tool. Ik gebruik de Voice Memos app die standaard op een iPhone of Macbook zit (yup, zo simpel kan het zijn).
- Goede editing software. Ik zweer bij de laagdrempelige maar oh-zo-sterke CapCut, waar ik je meer over vertel in tip #2 hieronder.
That’s it, meer dan dat heb je niet nodig om je eerste aflevering op de nemen. En dat brengt ons bij het volgende punt.
2. In 10 seconden editen krijg je kraakheldere audio
Alright, laten we er even vanuit gaan dat je je eerste aflevering opgenomen hebt. Net als alle professionele media wil je niet je raw materiaal zomaar het internet opgooien. Enter: editing. Waar je vroeger al snel uitkwam bij advanced programma’s als de Adobe Creative Suite, heb je nu hele laagdrempelige tools waar met een paar klikken zelfs de meest a-technische podcaster in spé super heldere audio creëert.
Zelf gebruik ik CapCut – dit kost op het moment van schrijven minder dan een tientje per maand en kun je meteen inzetten voor je social previews van je afleveringen en 20 andere dingen in je business. (Om z’n veelzijdigheid vind je deze ook terug in mijn top favo allround marketing tools, hier).
Er zijn 2 dingen die ik altijd doe om de audio in een paar klikken zo goed mogelijk te krijgen, en dat is de ‘Noise Reduction’ functie aanvinken en het aantal decibel eventueel iets verhogen (ik eindig meestal op de 5-10). That’s it, easy does it!

3. Zorg voor een uniek en herkenbaar podcast merk
Een van de meest cruciale tips als je je podcast gaat starten, en eentje om goed over na te denken. Om te zorgen dat meer en meer mensen op ‘play’ drukken en je podcast (blijven) luisteren, is het belangrijk om jezelf te onderscheiden met een duidelijk, uniek podcast ‘merk’: wat laat jouw podcast eruit springen ten op zichte van anderen? Hoe wil je dat je luisteraars aan anderen vertellen wat jij doet? Wat zorgt ervoor dat het zich als een lopend vuurtje verspreidt?
Je denkt misschien direct aan je podcast-coverafbeelding, die – net zoals een album-cover – te zien is op bijvoorbeeld Spotify. And you’re right! Maar je ‘merk’ gaat verder dan dat. Denk aan de intro van elke aflevering, hoe je het afsluit en de pitch die je op je profiel neerzet. Al deze onderdelen maken van je podcast een one-of-a-kind concept.
4. Creëer een promotie ritme om je luisteraar-aantallen te vergroten
Zorgen dat je podcast goed geluisterd wordt, vereist meer strategie dan simpelweg je afleveringen publiceren. Zorg ervoor dat je je podcast genoeg in de spotlight zet, bijvoorbeeld op je social media kanalen. Wat hier heel goed voor werkt, is om een vast promotie ritme te bepalen voor jezelf. Op welke vaste dagen post je bijvoorbeeld een snippet op LinkedIn of Instagram? Kun je je podcast elke week meenemen in je nieuwsbrief? Of juist een haakje maken op je blog?
Deze tip kun je helemaal inzetten op jouw manier, afhankelijk van de kanalen die jij hebt. Zo maak je gebruik van al het bereik binnen je business en bouw je een sterke inner circle op van podcast luisteraars.
5. Consistentie is key voor het succes van je podcast (…en bereik je zo)
De meest underrated tip maar enorm belangrijk: zorg ervoor dat je een goed ‘productieritme’ hebt voor jezelf. Ik zet ‘m even tussen aanhalingstekens, omdat – zoals gezegd in het begin – je geen professionele productie hoeft te draaien die je duizenden euro’s per aflevering kost om te beginnen. Maar ook al begin je net, je wil je podcast nu al zo serieus nemen als het potentieel dat je voor je ziet. En dat betekent: consistentie. Consistent hoge kwaliteit afleveringen maken is een van de belangrijkste factoren voor een podcast die een succes wordt.
Om consistent te kunnen publiceren, is het belangrijk om consistent genoeg tijd te maken in je – my guess – drukke agenda als ondernemer. Een fijne tip is om podcast content te batchen: plan momenten op een aantal afleveringen te plannen, uit te werken, op te nemen en te editen. Zo krijgt het alle aandacht die het verdient en creëer je een ontzettend sterke podcast, zonder dat je er 24/7 mee bezig bent.
Tip: in deze blog lees je alles over content batchen, aka een van de grootste tijdsavers in marketing!
Zo makkelijk kan het zijn om een goede podcast te starten. Ga jij met deze tips om een podcast te starten aan de slag en publiceer je je podcast? Deel ‘m met me op Instagram! En ben je op zoek naar een marketing podcast waar je nog veel meer van dit soort tips en stappenplannen kunt bingen? Check mijn podcast Marketing Unpacked!