Voor de meeste bedrijven is Instagram niet meer weg te denken uit je marketing mix. Met meer dan 8 miljoen Nederlanders die Instagram gebruiken, zit de helft van het land op de app. De kans dat jouw ideale klant zich erop bevindt, is groot. Dus: groeien, dat account! Maar terwijl iedereen je vertelt dát je op ‘the gram aanwezig moet zijn, blijft de vraag vaak hangen: hoe creëer je zichtbaarheid op Instagram? Want tussen de algoritme-updates, trends die sneller veranderen dan het Nederlandse weer en de pressure om “consistent te posten”, is het een full-time job. In deze blog geef ik je 7 tips die je zichtbaarheid vergroten op Instagram, makkelijk maken.
7 tips die je zichtbaarheid op Instagram vergroten
1. Optimaliseer je bio
First things first: tijd om je profiel te optimaliseren! Want je IG bio is meer dan een praktische omschrijving van wat je doet. Dit is prime real estate voor SEO keywords. Oftewel: een slimme plek om zoekwoorden in te verstoppen, die – you guessed it – zorgen dat je vindbaar wordt! Verplaats je hiervoor even in je ideale klant. Als diegene op zoek zou gaan naar jouw aanbod of de (gratis) tips die jij biedt, wat zou diegene intypen in de zoekbalk bovenaan de app?
In mijn geval vind je om die reden ‘Anne | Marketing voor ondernemers’ als naam. De twee grootste onderwerpen waar ze zich in kunnen vinden, marketing en ondernemen zij gecovered! In combinatie met mijn naam – want het is wel zo fijn als je weet wie je voor je hebt.
2. Voeg een locatie toe
Zo simpel, zo slim! Voeg locaties toe aan niet alleen je profiel, maar ook individuele posts, om direct gepusht te worden in die gebieden! Of je nu een winkel in het centrum van Rotterdam hebt, een nagelstudio runt in je lokale wijk of de best-bekende schilder in je regio wil worden. Het algoritme pikt dit op en laat je posts zien aan potentiële klanten die in deze gebieden actief zijn. Een goudmijntje voor ondernemers met een klantenbasis op een specifieke locatie.
3. Collabs, collabs, collabs
Deze tip is echt een gamechanger om je Instagram zichtbaarheid te vergroten. Sterker nog, het is een van de meest effectieve manieren om het te doen. Collabs! Oftewel, samenwerkingen met andere ondernemers. Jouw ideale klanten zitten namelijk vaak al in de community van andere ondernemers. Zoek daarom creators en ondernemers die dezelfde doelgroep hebben als jij, maar aanbod aanbieden dat niet snijdt met dat van jou.
Door samen content te creëren – denk aan collab posts of reels (echt een hele fijne nieuwe Instagram functie hiervoor!) – krijg je direct toegang tot een audience die niet alleen warm is voor wat jij doet, maar ook vertrouwt op de aanbeveling van jouw collab partner. Je komt in een warm bad, dus! Begin bijvoorbeeld met een simpele collab post om de samenwerking te testen… en wie weet waar het allemaal nog tot leidt!
4. Zet jezelf neer als expert bij andere communities
En als we het dan toch over collabs hebben.. think bigger. Want waar Instagram posts na 24 vaak alweer irrelevant zijn en uit het algoritme verdwijnen, kun je met kwalitatieve long-form samenwerkingen op lange termijn volgers en zichtbaarheid blijven binnenharken. Geef een masterclass in iemand anders’ community. Wees guest expert in een programma. Laat je interviewen voor podcasts. Net als bij tip #3 is het belangrijk om te zorgen dat jullie audience overlappen, maar jullie aanbod niet snijdt. Het liefst creëer je samenwerkingen met mensen die je expertise aanvullen!
Pro tip: houd een document bij met potentiële collab partners. Je kunt deze direct benaderen, of eerst een relatie mee op te bouwen.

5. Cross promotie
We pakken het nóg een leveltje groter aan. Want… wat als je zelf ook plekken had die 24/7 je Instagram verder zouden promoten? Yup, ik heb het over andere kanalen (die sowieso cruciaal zijn om een marketing machine te bouwen die klanten oplevert!). Creëer bijvoorbeeld een blog, podcast of Pinterest account waar je je Instagram promoot. De content op dit soort kanalen blijft maanden – of zelfs wel jaren – relevant en gevonden worden, waardoor je Instagram groeit terwijl jij slaapt.
Veel tijd hoeft een extra kanaal overigens niet te kosten, als je gebruik maakt van mijn slimme content-recycle manieren. Lees daarvoor deze blog!
6. Een unieke Instagram aanwezigheid
Om je zichtbaarheid op Instagram te vergroten, is het nodig dat je opvalt. En daarvoor kan één ingrediënt niet ontbreken: uniek zijn. Wat kom jij brengen dat anderen niet doen, wat maakt jouw account ‘ga ik volgen!’-waardig? Zorg dat het glashelder is wat je komt brengen en maak een contentstrategie die daarop afgestemd is.
Tip: luister deze Marketing Unpack podcast aflevering, waarin ik je uitleg wat de #1 shift is die hiervoor zorgt – waardoor je niet alleen je zichtbaarheid, maar ook je klanten en omzet vergroot!
7. Consistentie is key
De laatste tip om je zichtbaarheid op Instagram te vergroten, is degene die het allemaal samen brengt. Consistentie! Want hoe waardevol de tips hierboven ook zijn, het werkt alleen als je het consistent doet. Plot twist: dat betekent niet dat je 24/7 online hoeft te zijn. Het betekent consistent zijn in je message, je tone of voice, en je waarde. Soms betekent dat drie keer per week posten. Soms betekent het één killer post per week en te gast zijn in de podcast van een ander. Find your rhythm en stick to it.
Mijn aller-, allerbeste tip om consistenter te zijn (en die dit echt easy peasy maakt), lees je in deze blog!
Dat zijn ze, mijn beste tips om je zichtbaarheid te vergroten op Instagram. Met deze tips maak je het makkelijker om gevonden en gevolgd te worden – niet alleen wanneer je zelf online bent, maar doorlopend! En nu… ben ik natuurlijk heel benieuwd geworden welk Instagram account het is dat je wil laten groeien met deze tips. 😉 Laat het me weten door een berichtje te sturen op Instagram, @wyldwavestudio. Ik zie je daar!