Tientallen groei-ideeën in je hoofd, meer half-afgeronde projecten dan je wil toegeven en ergens ook nog 20 ideeën voor posts die je “ergens deze week” wil posten. Klinkt het herkenbaar – en zou je het liefst alles uit je hoofd en in een organisatie tool willen hebben? Goed nieuws, want dat is precies wat we gaan doen! Ik zweer al jaren bij Trello als tool om je marketing te stroomlijnen en deel vandaag de 3 Trello borden die 80% van je marketing gaan organiseren. I kid you not, dit gaat je business en marketing voor altijd veranderen.
Ik zeg altijd: hoe meer er uit je hoofd is, des te meer capaciteit je hebt om harder te groeien. Oftewel, het stroomlijnen van je marketing aanpak en al je verschillende ideeën is een must! Daarom is het eerste wat ik in 1-op-1 samenwerkingen doe, één centrale organisatie-hub opzetten. En de kern daarvan, dat zijn altijd dezelfde 3 borden.
3 Trello borden die 80% van je marketing organiseren
Trello bord #1 – Project bord
Elk marketing initiatief – van een complete website refresh tot het starten met een nieuw kanaal of soort content, zoals Instagram Reels, en het lanceren van een podcast: het is allemaal een project. En elk project verdient wil je uit je hoofd en in Trello parkeren. Daarom maak ik altijd voor elk project een eigen Trello bord aan, waarin alles op een rijtje staat dat moet gebeuren.
In 4 kolommen (gebaseerd op de Scrum methode) breek je to do’s op in:
- Backlog: de totale lijst aan to do’s
- To do: dat wat je deze week gaat doen
- Doing: alles waar je mee bezig bent
- Done: alles dat afgerond is
Zo heb je direct overzicht in wat er allemaal moet gebeuren, openstaat en speelt. Cruciaal hierin is dat je elke taak opsplitst in subtaken. Dus in plaats van “podcast lanceren” als megaproject dat je never nooit in één zitting afgerond krijgt, zie je nu
- Microfoon aanschaffen
- Concept van podcast bedenken
- Titel brainstormen
- Publicatie-ritme bepalen
- Onderwerpen van eerste 10 afleveringen brainstormen
- Podcast aflevering 1 opnemen
- Podcast aflevering 2 opnemen
- Enzovoort

Trello bord #2 – Contentkalender
Cruciaal voor elke ondernemer die zich bezighoudt met content marketing: richt één bord in als multi-channel content kalender. Dat houdt in dat je al je kanalen in een overzicht ziet staan. Geen losse boards per platform (trust me, dat wordt chaos), maar één overview waar alles samenkomt.
Wanneer je je contentkalender in Trello creëert, maak je voor elk stuk content een losse kaart aan, waarin je de titel, datum en eventuele notities zet voor wanneer je de content gaat maken. Ook hierin is organisatie cruciaal. Hoe zorgt je dat je overzicht houdt in alle losse kaarten, aka, stukken content?
Er zijn principe 2 opties waarop je dit kunt doen:
- Maak voor elk kanaal een lijst en zet daarin alle content voor dat kanaal
- Of baseer de lijsten op de status van de content, en duidt de verschillende kanalen aan me bijvoorbeeld de label-functie van Trello
Wat je ook kiest, de echte magic gebeurt dankzij de gratis Kalender Power-up van Trello, waarmee je in één klik visueel overzicht krijgt in de stukken content die live gaan in een week of maand. Wil je dit inzetten? Zorg dan dat je aan elke kaart (= los stuk content) een datum toevoegt.
Trello bord #3 – Je persoonlijke dashboard
Dit laatste Trello bord voor je marketing is onmisbaar: het is je birds-eye view van alles wat er in je marketing gebeurt. Het dashboard zorgt ervoor dat je altijd weet waar je staat en wat de prioriteiten zijn. Geen “oh wacht, dat moest ook nog” momenten meer: alles staat hierin.
Denk aan acties om leads en verkopen te generen, in grove lijnen wanneer je welke content gaat maken maar vooral: welk groei-focusproject je per maand kiest. You know me, hier doen we geen 20 dingen tegelijk, maar committen we elke maand aan één project, dat een front en centre plek heeft in je maand dashboard. Zo ben je er zeker van dat het alle aandacht krijgt die het verdient – en daarmee dus ook
Waarom je je marketing in Trello borden wil organiseren
Denk je bij het lezen van deze blog “wow, dat is een hóóp…” – yup, that’s right. En dat is het fijne – en waarom je linea recta Trello wil downloaden na het lezen van deze blog. 😉 Je gaat versteld staan van hoeveel extra overzicht, tijd en energie je hebt om je marketing verder uit te bouwen, wanneer je al deze dingen lekker op een toegewezen digitaal plekje kunt parkeren.
Want structuur en overzicht creëren in alles wat je doet in je marketing, zorgt ervoor dat je met gemak – en weinig tijd – meer op kunt zetten en onderhouden. Of je nu een solopreneur bent of een team aanstuurt, de boel draait en stuk soepeler als alles op een centrale plek wordt bewaard. En deze drie boards zorgen er écht voor dat 80% daarin gecovered is.
Ga je aan de slag? Vergeet niet: je hoeft niet alles tegelijk te implementeren. Start met één Trello bord voor je marketing, maak het je eigen, en bouw vanaf daar. Je zult zien dat het direct een hoop headspace op gaat leveren. Meer tips die je marketing-leven makkelijker maken? Volg me op Instagram!