Ik hoor zo vaak ondernemers zeggen dat ze ‘echt een nieuwsbrief moeten starten’, maar for some reason blijft het een enorm project dat ze vooruit blijven schuiven. Zonde voor je strategie, en totaal niet nodig! Want je nieuwsbrief opstarten én meteen gaan versturen is een stuk makkelijker en sneller gedaan dan je denkt. Ik geef je 5 stappen waarmee je – letterlijk – in één dag je nieuwe nieuwsbrief kunt starten.
Als je al lang een nieuwsbrief wil opzetten, of je (soort van) bestaande nieuwsbrief waar je eigenlijk niets mee doet, die een dikke laag stof heeft verzameld en wat inactieve contacten op het lijstje heeft staan, nieuw leven in wil blazen… Waar wacht je op? 😉 I know, ‘nog een kanaal’ om erbij te pakken en alles van A tot Z voor te fixen. Maar eerlijk – zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Sterker nog, je eigen nieuwsbrief waar je écht een band met je volgers opbouwt, kan in 1 dag neergezet worden.
Yup, echt. Geen reden om het uit te stellen dus. Die welcome sequence, fancy tags en 100 lijsten en weet ik wat voor andere upgrades komen later wel. Start gewoon met de absolute basics, want starten is écht het halve werk. Met deze 5 stappen maak je van dat giga project een paar behapbare to do’s, die je écht in 24u gedaan kunt krijgen.
In 5 stappen je nieuwsbrief starten als ondernemer
Stap 1. Kies een emailservice
Kies een software die je mails voor je kan sturen. Je hebt geen 100 fancy snufjes of hele grote pakketten nodig. Vaak is de maandprijs afhankelijk van het aantal abonnees dat je hebt, dus begin gewoon met de kleinste. Met wat geluk biedt de service een 14 dagen gratis trial aan, waarin je kunt testen of je het fijn vindt werken. Keuzestress? De meeste ondernemers die ik ken – myself included – gebruiken Mailblue (de Nederlandse tak van Activehosted).
Ik kan ‘m helemaal aanraden, dus als je niet per se verder wil kijken, is dat stap 1: afgevinkt!
Stap 2. Bedenk jouw concept
We hebben het er te weinig over, maar het is zo, zo belangrijk: wat kom jij brengen? Mensen ontvangen al 200 emails in hun inbox – waar ze zich eigenlijk voor uit willen schrijven 😉 – dus voor een inschrijving is meer nodig dan een “hey, ik heb nu ook een nieuwsbrief”.
Denk na over:
- Wat is het unieke concept, de promise van jouw nieuwsbrief?
- Wat geef jij ze wat ze bij een ander nu nog niet vinden of krijgen?
- Wat is de reden waarom mensen ‘m elke keer weer willen lezen?
Dit zorgt ervoor dat je makkelijker inschrijvingen krijgt, je nieuwsbrieven beter geopend worden én dat jij niet in het duister hoeft te tasten waar je nu weer over moet gaan schrijven. Win-win-win!

Stap 3. Bepaal hoe vaak je een mail gaat versturen
Short ‘n sweet, maar wel een hele belangrijke stap: hoe vaak kunnen abonnees een email van je verwachten? Pop je 1x per maand in hun inbox, of zal je ze elke week iets sturen? Door dit te weten schep je duidelijke verwachtingen voor hen, en bouw je zo vertrouwen op. Daarnaast helpt het je voor jezelf een content ritme te bepalen, zodat het onderhouden van dit nieuwe kanaal zo makkelijk en snel mogelijk kan gebeuren. (Tip: lees daarvoor ook deze blog!)
Stap 4. Schrijf je eerste 3 nieuwsbrieven
Tijd om de eerste nieuwsbrieven te gaan maken! Niet alleen is het fijn om alvast te oefenen en erin te komen, zodat je niet naar een leeg scherm zit te staren en je nieuwe abonnees met *crickets* in hun inbox achterblijven; het helpt je ook om nog meer duidelijkheid te krijgen in jouw unieke concept en email-persoonlijkheid, waar je profijt van gaat hebben in stap 5. Tijd om in je digitale pen te kruipen, dus!
Op zoek naar inspiratie wat je kunt schrijven? Op Instagram deel ik regelmatig lijsten vol email-onderwerpen die je direct kunt gebruiken om een mail te maken en versturen. Check ze hier.
Stap 5. Maak een inschrijfpagina
De laatste en onmisbare stap in hoe je je eigen nieuwsbrief kunt starten, want… dit is de plek waar mensen abonnee kunnen worden!
Je inschrijfpagina heeft 3 cruciale ingrediënten:
- Een krachtige titel die de aandacht trekt
- Een kort stukje tekst dat duidelijk maakt waarom ze de mails willen ontvangen en wat ze ervan kunnen verwachten
- Een formulier waar ze hun naam + emailadres kunnen achterlaten
Om te zorgen dat je abonnees ook echt op je emaillijst komen als ze hun gegevens invullen, wil je vervolgens je website koppelen aan je mailservice (stap 1). Vaak moet je hiervoor de API sleutel (die je vindt in je mailprogramma) invullen ergens in de instellingen van je website.
Krijg je al error bij het idee? Goed nieuws, want vaak biedt je mailsoftware ook de mogelijkheid om een inschrijfformulier te maken op een pagina, die je vervolgens met een linkje kunt delen.
Heb je dat gedaan, dan is je nieuwsbrief ready! De enige stap die dan nog overblijft is het promoten van je gloednieuwe nieuwsbrief. Lanceer je nieuwsbrief op elk kanaal dat je hebt – van Instagram tot je podcast – en zorg dat je het ook doorlopend blijft promoten. Zo zal je mailinglist gaan groeien en blijven groeien. En heb je je nieuwsbrief opgezet? DM me op Instagram even de link van jouw inschrijfpagina! Dan heb je meteen je eerste subscriber 🙋🏼♀️