Zo plan je een maand aan Instagram Stories in een halfuurtje

Instagram Stories vooruit plannen

Je kent het wel: je staart naar je telefoon, klaar om een Instagram Story te maken en dan… *error*. De motivatie om er een te maken is er nog, want je wéét dat het goed voor je business is. Maar die inspiratie? Die blijft uit. Of je hoofd barst van zoveel ideeën tegelijk dat je niet zou weten hoe je het in een paar beelden moet proppen. Herkenbaar? I’ve got you. Ik ga je laten zien hoe je door Stories vooruit te bedenken in een handomdraai een sterke Story uit je mouw schudt. En ik help je stap voor stap om strategisch en overzichtelijk je Instagram Stories te plannen. 

Waarom Instagram Stories vooruit plannen?

Laten we eerlijk zijn… elke keer als je je telefoon pakt, wil je niet een uur bezig zijn met het maken ervan. Uitvogelen wat je nu weer precies moet zeggen, nadenken over hoe je ‘m opbouwt, zorgen dat het waarde toevoegt en mensen meer willen zien van je. En natuurlijk dat het klanten oplevert. Het is best wel wat pressure voor een kanaal dat je elke dag even ‘spontaan’ moet doen. 

Think about it: we behandelen geen enkel ander marketing kanaal zo. Je verwacht van jezelf toch ook niet dat je élk moment van de dag een strategische blog post kunt schrijven of een converterende email kunt maken? Dus waarom zouden we dat wel verwachten dat we altijd even spontaan en strategisch camera-ready zijn?

Door je Stories vooraf te bedenken en in een contentkalender te plannen, weet je zeker dat je doelbewust de juiste Stories maakt. Daarnaast hoef je op het moment zelf niet na te denken wat je moet posten. Zo kost die Story waar je eerst makkelijk een uur over deed, je nu nog maar 10 minuutjes. En ook fijn: juist door de belangrijkste Instagram Stories strategisch vooruit te plannen, houd je ruimte voor spontaniteit!

Fijne tools om Instagram Stories te plannen

Het vooruit plannen van je Instagram Stories is easy peasy als je het eenmaal onder de knie hebt. Het begint – zoals altijd – met het kiezen van een planning tool die bij jou past. Mijn persoonlijke favorieten zijn Notion of Trello, maar je kunt de tips die ik je geef toepassen in elke tool en op jouw manier. 

Tip: gebruik één overzicht waar al je kanalen in samenkomen. Je creëert dan direct een multi-channel content kalender, in plaats van dat je continu switcht tussen meerdere workspaces en pagina’s. 

Hoe plan je Instagram Stories vooruit? 

Nu je je tool hebt gekozen, is het tijd om stap voor stap je content kalender in te vullen met Stories. Elke maand volg ik deze 5 stappen om makkelijk Instagram Stories vooruit te bedenken die daadwerkelijk klanten voor mijn bedrijf gaan opleveren – én voor die van mijn klanten. 

5 stappen om Instagram Stories vooruit te plannen

1. Vul de promotie voor je betaalde aanbod in

Dit is waar je directe omzet vandaan komt, dus het verdient als eerste een plek in je planning. Bedenk je eerst hoeveel je van welk aanbod wil verkopen – van trajecten tot diensten tot trainingen – en werk vervolgens terug. Hoeveel leads heb je nodig? En hoeveel Stories moet je delen om die leads te genereren? Door eerst je betaalde aanbod in te plannen, zorg je dat je genoeg ruimte maakt voor de content die direct bijdraagt aan je omzet.


2. Laat je gratis aanbod terugkomen

Niet alleen je betaalde aanbod moet gepromoot worden, ook datgene dat je gratis weggeeft!
Je gratis aanbod is immers de brug naar je betaalde diensten. En het is – helaas – niet genoeg om een freebie op je website te zetten en te ‘hopen’ dat de juiste mensen het vanzelf vinden. Of je nu een webinar geeft of een worksheet deelt, deze content verdient een vaste plek in je Stories planning. 

Hoe moet je Instagram Stories plannen

3. Haak in op relevante agenda momenten

Een groot deel van de charme van Instagram Stories ligt natuurlijk in de spontaniteit. Daarom wil je – ook als je je Instagram Stories vooruit wil plannen – haakjes zoeken in de dingen die gebeuren in je bedrijf. Klantafspraak? Deel een transformatie van diegene. Behind-the-scenes aan het werk aan nieuw aanbod? Deel alvast je wachtlijst! Ook uit je persoonlijke leven kun je dingen en momenten delen. Kies momenten die relevant zijn voor het business brand dat je opbouwt én verbind ze aan je expertise. 

4. Benut seizoensgebonden content en inhakers

Timing is cruciaal voor content die aanspreekt en converteert. Daarom wil je inhaken op dagen, momenten en thema’s die spelen onder je doelgroep. Maar let op, dit gaat niet om willekeurige inhakers. Haal de Nationale Pannenkoekendag dus uit je agenda (tenzij je een pannenkoekenrestaurant bent, uiteraard ;)). Je wil inhaken op de écht relevante momenten voor jouw doelgroep. Ken je klanten: wanneer maken ze belangrijke beslissingen? Wanneer hebben ze jouw oplossingen het hardst nodig? 

5. Kijk vooruit 

Last but definitely not least: vergeet ook zeker niet even vooruit te kijken naar komende maand. Welke doelen heb je voor de kwartalen hierna? Wat wil je tegen die tijd verkopen? En wat moet je daarvoor nu al posten om de doelgroep op te warmen voor het moment dat het zover is? Door nu al relevante content daarvoor te delen, warm je je publiek op zonder te pushen. Als je dit goed doet, heb je straks een community die staat te springen om je aanbod nog voordat je de eerste verkooplink deelt. Het is als het planten van zaadjes, zodat je later kan oogsten. 

That’s it, mijn 5-stappen formule waarmee ik elke maand mijn Stories vooruit plan. Geen stress meer wat je moet delen. Geen schuldgevoel meer omdat je weer niets hebt gedeeld. En geen willekeurige content die geen klanten oplevert. Zet het 1x per maand neer, en je hoeft nog maar 10 minuutjes per dag te besteden aan je Instagram Stories. Ga jij deze manier toepassen? Laat het me weten op Instagram!

hey, ik ben Anne!

Hey, ik ben Anne! Marketing sidekick & sparringpartner voor online ondernemers. Mijn missie? Die fluff, quick fixes en standaard marketing formules uitpakken, alles eruit gooien wat niet voor jou werkt en maximaal gebruik maken van jouw talenten. Welcome bij de club!

FEEL GOOD MARKETING MAILS

Om de week een energie + strategie boost in je inbox die jou fired upppp laat voelen over je eigen marketing. You in?

meer marketing, direct in je inbox

No-nonsense, feel good marketing mails

Ditch die opgeblazen number-dropping marketing mails die minder strategie bevatten dan de theelepel in je koffie. Het is tijd voor een energie + strategie boost in je inbox die jou fired upppp laat voelen over je eigen marketing. You in?

navigatie

home

over

templates

werk met mij

Gebaseerd in Rotterdam, werkzaam wereldwijd

anne@wyldwavestudio.nl

take a peek on the 'gram