Het is een van de bekendste principes in (online) marketing-land. De Know-Like-Trust factor. Toch is de marketingstrategie van veel businesses eigenlijk helemaal niet geoptimaliseerd op dit gebied. De reden? Het wordt vaak veel te oversimplified neergezet. Heb jij wel eens gehoord van het principe, maar ken je de fijne details niet? Of ben je benieuwd hoe je het dan wel correct toepast in jouw strategie? Lees dan verder!
Wat is Know – Like – Trust?
Het know-like-trust principe omschrijft het proces waar klanten doorheen gaan vóór ze van je kopen. Deze aspecten of verschillende fases zijn geen ‘nice to have’ – ze moeten er zijn voor een potentiële klant bereid is om van je te kopen.
De 3 fases van de know-like-trust factor:
- Know: deze fase draait om bekendheid met en kennis van je merk of bedrijf
- Like: een potentiële klant waardeert je business, er is een gunfactor
- Trust: er ontstaat vertrouwen in jou en je bedrijf
Deze fases zijn opeenvolgend. Iemand zal eerst je merk moeten leren kennen voor zich waardering en vertrouwen kunnen vormen. Hoe snel iemand door dit proces gaat, is afhankelijk van verschillende factoren. En alsof het nog niet complex genoeg was, spelen persoonlijke verschillen ook een rol, zoals bijvoorbeeld huidige loyaliteit aan andere bedrijven.
Maar nu the good news – je kunt er als bedrijf óók een hoop invloed op hebben. Met een goede marketingstrategie kun je de potentiële klant op relevante momenten precies de juiste prikkels geven. En zo het proces dus versnellen.
Content- en social media marketing zijn hier enorm geschikt voor, omdat ze draaien om het consistent delen van waardevolle informatie. Daarmee speel je in op het vergroten van zowel bekendheid, likeability én vertrouwen en neem je al je verschillende volgers of bezoekers mee in het proces, op hun eigen tempo.
De verschillende fases van het know-like-trust principe
Voordat je verder leest – hold up. 😉
Ik wil je vragen om een merk of bedrijf in gedachten te nemen waar jij onlangs iets van hebt gekocht. Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein; het kan een merk zijn dat je net ontdekt hebt of waar je al jaren een superfan van bent.
Dit gaat je helpen om het principe te linken aan je persoonlijke ervaringen, het zo beter te begrijpen en makkelijker toe te passen. Enne, grote kans dat als jij van ze koopt, ze goed op de know-like-trust factor inspelen.
Ready? Dan beginnen we!
1. De know-fase: kennen
De know fase begint met zichtbaarheid. Ogen op je content, social kanalen en website krijgen. Zorgen dat mensen weten dat jij bestaat en wat je doet! Veel blogs en artikelen over de know-fase stoppen hier, maar als je het mij vraagt, is dit lang niet voldoende.
Er is namelijk een verschil tussen bekend zijn met een merk en een merk kennen. Het echte kennen begint namelijk pas als mensen al van je bestaan afweten. Het gaat dieper in op wie je bent, wat je doet en waarom.
Het is daarin ook belangrijk dat ze deze informatie van jouzelf horen.
Als ik je feiten zou vertellen over een persoon die ik ken, zou jij het gevoel hebben dat je haar ook kent? Nope, waarschijnlijk zou je haar niet eens herkennen op straat. Maar kom je haar tegen en vertelt zij je precies dezelfde informatie over zichzelf, vanuit een persoonlijk perspectief?
Dan zal je het gevoel hebben dat je haar leert kennen.
Hetzelfde geldt voor merken en bedrijven. Marketing is namelijk op ontzettend veel vlakken enorm vergelijkbaar met persoonlijke relaties.
De know-fase in je marketingstrategie
Wil je de know-factor stimuleren, focus je dan niet alleen op het leiden van mensen naar je platformen. Sta ook stil bij het vervolg. Is er genoeg aanwezig om geïnteresseerde personen de kans te geven om je beter te leren kennen?
- Ben origineel en laat authentieke persoonlijkheid zien. Of het nu gaat om een personal brand of grote multinational – het onderscheiden begint al in deze fase.
- Ben aanwezig op relevante social media. Deze platformen zijn ideaal om informatie over jezelf te delen en passen vaak uitstekend in een salesfunnel.
- Heb het inhoudelijk over je bedrijf. Plaats geen ‘het is weer maandag’-update (‘cause we know). Neem ze liever mee in de activiteiten die je uitvoert.
- Vertel waarom je doet wat je doet. Niets is zo belangrijk in storytelling (een hele fijne tool hiervoor!) als je ‘why’.
- Geef details. Ook al lijkt het onbenullig voor jou, details helpen je om verdieping te zoeken en geven anderen het gevoel dat ze je kennen.
Ga nu eens na: hoe creëerde het merk waar jij laatst van hebt gekocht kennis? En hoe doe je dit in je eigen strategie?
2. De like-fase: connectie
Wanneer heb jij voor het laatst iets gekocht van een merk dat je niet uit kan staan?
Zelfs als je een product echt nodig hebt, verzin je nog liever iets anders dan dat je het ‘dat ?%#* bedrijf gunt’. Herkenbaar? Dat is precies waar de like-fase om gaat: waardering en de gun-factor.
En dat creëer je door connectie. Hieronder zie je een aantal tips om dit toe te passen in je strategie. Maar voor je daaraan begint, moet je eerst iets belangrijks beseffen.
Niet iedereen hoeft je aardig te vinden.
Dat kan niet en probeer je dat wel, dan maak je uiteindelijk ook geen connectie met je ideale klanten. Die klanten die wel bij je passen. (Een van de 100 redenen waarom het zo belangrijk is om je ideale klant helder te hebben!)
Daarnaast wil je überhaupt niet ‘fake’ zijn om een connectie te maken. Want al maak je de sale, dan komen zowel jij als je klant van een koude kermis thuis als het helemaal geen goede match blijkt te zijn.
De like-fase in je marketingstrategie
- Deel diverse content die bij jou past. Van inspiratie en kennis tot entertainment, connectie maak je door consistent variërende waarde te bieden. Vergelijk het weer met het opbouwen van een persoonlijke relatie.
- Deel waarde gefocust op oplossingen. Waar we net inspeelden op de pijnpunten van je ideale klant, bouw je nu vertrouwen op door oplossingen te bieden.
- Authenticiteit & persoonlijkheid. I know, dat kan eng zijn! Maar als je zo kleur- en smaakloos bent als slappe havermout spring je er misschien niet uit, maar maak je ook geen connectie.
- Deel je mening. Nog een enge, maar enorm cruciale tip als het gaat om jezelf onderscheiden en connectie maken.
Hieronder zie je een voorbeeld van een Instagram post van mij gericht op connectie. Deze geeft een kijkje achter de schermen van mijn business en in mijn persoonlijke leven. De post deed het dan ook enorm goed, zowel in bereik als engagement en hielp me relaties op te bouwen in de beginfase van mijn account.
Ga weer even na: hoe creëert het merk waar jij laatst van hebt gekocht connectie? En hoe doe je dit in je eigen strategie?
3. De trust-fase: vertrouwen
Stel je voor dat je op Instagram een tof merk bent tegengekomen. Je volgt het al een tijdje, vindt het leuk en besluit een product te kopen. Wat je op de website aantreft… daar ben je wat minder over te spreken.
Een shady betaalomgeving. Nauwelijks informatie over het bedrijf, geen retour policy. Om over goede reviews nog maar te zwijgen. You get the picture.
Over deze laatste fase van de know-like-trust factor kunnen we kort zijn. Vertrouwen is cruciaal, zeker in een tijd dat de meeste business online gebeurt.
Daarnaast zijn mensen van nature ook nog eens risico-mijdend. Gooi dat bij elkaar en je snapt waarom vertrouwen zo belangrijk is. Gelukkig zijn er voldoende manieren om vertrouwen te stimuleren onder je bijna-klanten.
De trust-fase in je marketingstrategie
- Zorg voor voldoende social proof. Reviews, reviews, reviews! Het liefst op verschillende platformen (denk Google, socials, je eigen website, Kiyoh/Trustpilot, etc.) Wanneer heb jij het laatst iets gekocht van een nieuw bedrijf zonder een review te checken?
- Wees transparant. Niet alleen zodat klanten duidelijk weten wat ze van je kunnen verwachten, maar ook zodat je de kans op slechte klantervaringen (en daarmee slechte mond-tot-mond-reclame) minimaliseert.
- Een klantvriendelijk retourbeleid op strategische plekken vergroot de kans op aankoop.
- Heb algemene voorwaarden en een privacy policy die duidelijk zichtbare en te begrijpen zijn.
- Ben bereikbaar. Maak je contactinformatie duidelijk zichtbaar en zorg ook dat je daadwerkelijk te bereiken bent voor klanten.
- Heb een goede online vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan Google Mijn Bedrijf en social media.
- Zorg voor consistentie. Heb duidelijke branding en communiceer op al je platformen (inclusief ads!) dezelfde informatie.
Een laatste keer: op welke manieren gaf het merk waar jij laatst van hebt gekocht jou vertrouwen? En hoe zit dit in je eigen strategie?
That’s it! Het know-like-trust proces
Dat waren de drie fases van de know-like-trust factor die cruciaal zijn om mee te nemen in je eigen content- en social media marketingstrategie. Ik zou eindeloos duur kunnen gaan erover, maar met deze inzichten heb je je strategie al meer dan op orde.
Bonus tips:
- Focus op conversaties en relaties. Ga het gesprek aan met je volgers of bezoekers en bouw relaties op. Je bent ten slotte geen billboard, dus waardeer de heen-en-weer communicatie! Op die manier versnel je niet alleen het proces, maar leer je ook een hoop relevante info voor je bedrijf en aanbod.
- Strategische consistentie is key, vooral voor het vertrouwen. Zorg dus dat je een goede contentplanning maakt die vol te houden is.
- Videocontent wint als het gaat om het versnellen van het know-like-trust process. Niet alleen deel je waarde, je volgers zien je én horen je stem.
- Maar er zijn ook genoeg andere vormen als dit niet bij je past. Blogs, podcasts, Instagram posts, Pinterest infographics – er is genoeg om op te noemen. Als jij niet comfortabel bent op video maar wel ontzettend goed schrijft, zal dit uiteindelijk meer vruchten afwerpen dan een video die zo ongemakkelijk is dat mensen liever wegkijken ;-).
- Niet iedereen zal door alle fases gaan, and that’s okay. Soms vol je iemand een tijdje en besef je dat diegene toch niet helemaal bij je matcht. Focus je niet op de ontvolgers, maar op het geven van waarde aan de mensen die wél bij je passen. Alleen die worden namelijk fijne klanten.
Nog een final note: hoewel de meeste mensen in volgorde door de drie fases heenlopen, betekent het niet dat eerdere fases vergeten kunnen worden. Been there, done that, right? Nope! Sterker nog, als je het mij vraagt is het een continu proces. Let er dus ook op in je marketing activiteiten die gefocust zijn op bestaande klanten en focus niet uitsluitend op het binnenhalen van nieuwe.
Op deze manieren kun je met slimme marketingstrategie potentiële klanten stimuleren om door de know, like en trust fases heen te gaan. Vond jij dit artikel behulpzaam? En pas jij de know-like-trust factor al toe in je eigen marketingstrategie? Ik ben heel benieuwd en vind het leuk om van je te horen in de comments!